5 bra knep för att undvika telefonbedrägeri

Publicerad: 5 oktober, 2018 5 bra knep för att undvika telefonbedrägeri

Många av oss försöker att undvika telefonsamtal från bluffmakare, men när man väl har svarat kan det vara svårt att komma ur. Här en fem konkreta tips för hur du undviker telefonbedrägeri.

1. Känn till spoofing

Polisen gick nyligen ut med en varning för en ny typ av bedrägeri. Metoden har döpts till spoofing.

Den innebär att bedragare nyttjar teknik som döljer deras telefonnummer och kopierar ett annat. Det gör att en bedragare kan se ut att ringa från din bank.

Din bank kommer inte att ringa dig och be om säkerhetskoder eller pressa dig att logga in på bank-ID. Lägg därför på. Behöver din bank kontakta dig kommer de att hitta ett sätt, de kommer inte terrorisera dig per telefon.

2. Spärra ditt numret

Även om ett spärrat nummer inte gör att du slipper alla bluffmakare, telefonförsäljare och bedragare, kan du i alla fall slippa några stycken.

Anmäl ditt nummer till NIX-registret, där är det gratis att vara med. Vill du ha ett ännu säkrare skydd kan du skaffa en app såsom Mobinix som kostar 50 kronor.

3. Skriv aldrig på spontant

Det finns ingen seriös aktör som ringer dig utan förvarning eller sammanhang. Skriv därför aldrig på något avtal via telefon som läggs fram i samma samtal.

Har du aldrig haft kontakt med ett företag som ringer upp dig med ett erbjudande, är erbjudandet med största sannolikhet bättre för dem än för dig. Är du intresserad så be försäljaren att på något sätt skicka ett fullständigt kontrakt till dig att se över i lugn och ro.

En seriös aktör har inget att dölja eller hetsa.

4. Känn till din ångerrätt

Skulle du av misstag gå med på något på telefon, som du ångrar minuten du lägger på, är det bra att veta att du har ångerrätt. Ett köp per telefon räknas juridiskt som ett distansavtal.

En tjänst kan du ångra i två veckor från den muntliga överenskommelsen gjordes, och en vara har du rätt att ångra två veckor efter att du har fått den.

5. Våga vägra

Får du trots att du tackat nej hem en faktura – bli inte orolig. Har du inte gått med på det ska du heller inte betala för det. Lagen är på din sida.

Börja med att i skrift bestrida den till företaget. Se till att spara all kommunikation mellan dig och företaget. Fortsätter du bestrida kommer du inte att dra på dig någon betalningsanmärkning, även om företaget drar in inkassoföretag.