Transportstyrelsen varnar för bluffsajter

Publicerad: 8 juni, 2018

När allmänbildningen rörande bedrägerier växer, ändrar bedragarna taktik. Att använda förtroendeingivande domäner tycks vara de kriminellas nya taktik.



De flesta känner till vad ett Nigeriabrev är, och att mejlet som hävdar att du vunnit ett lotteri inte är sant. Nu har de kriminella lämnat dessa bakom sig och siktar in sig på något nytt.

Idag sker en stor del av myndighetskontakten på nätet. Lösningen är väldigt praktisk, men kan även vara problematisk.

Bluffmakare blir allt bättre på att härma företag och myndigheter. På så sätt kan de lura till sig stora summor från intetanande konsumenter.

Bluffsajter tar betalt för gratistjänster

Många av de tjänster som erbjuds av Trafikverket är gratis, som att exempelvis beställa hem blanketter. Det har dock uppkommit nya bluffsidor, som tar betalt för gratistjänsterna i myndighetens namn.

De riktiga och de falska sidorna är svåra att skilja åt; bluffmakarna efterliknar medvetet förtroendeingivande språk och design. Som följd har bedragarna lyckats lura människor att betala avgifter som egentligen inte finns – i vissa fall är avgifterna uppåt 500 kronor.

Ärendet har gått till domstol

Trafikstyrelsen har stämt en av bluffsidorna, som använt den missledande domänen www.trafikenheten.se. Sedan dess har hemsidan försvunnit från nätet, men lyckades innan det ta betalt av tusentals individer.

Sidorna blir dock fler efter att kriminella fått nys om ett lukrativt brott. Myndigheten varnar nu även för hemsidan transportverket.com, vilken har samma agenda.

KO går ut med ny riktlinje

Allt fler konsumenter luras på pengar av oseriösa aktörer. Till följd av det har Konsumentombudsmannen (KO) utfärdat ett ”interimistiskt beslut” för bluffsidorna. Det innebär att straffet träder i kraft tills företaget lyckats bevisa sin oskuld.

I fallet med dessa bluffhemsidor innebär det dryga böter och ett förbud att driva företaget vidare.